JoinGame Workshop XVI: "En ny start"

Tirsdag 29.oktober arrangerte JoinGame første workshop i Nord-Norge og mer spesifikt i Tromsø. Temaet for workshopen var «En ny start». Denne workshopen gav en glimrende anledning til å bli bedre kjent med dataspillmiljøet i nord, samt å lære av erfaringene fra oppturen og nedturen i tidenes høyeste prisede norske spillselskap, PlayFish, som ble kjøpt opp av Electronic Arts for 2,4 milliarder kroner.

Workshopen ble arrangert på Hotell Scandic Tromsø som ligger kun 3 minutter fra Tromsø lufthavn og 5 minutter unna Tromsø sentrum.


Presentasjoner/Video

Innslag Hvem Nedlasting
Introduksjon JoinGame og workshop Kristina Halvorsen, JoinGame Video (mp4), Presentation (PDF)
Playfish før og etter oppkjøp Kim Daniel Arthur, Ex. Playfish Video (mp4)
From Scrap to Super Scrap Squad Ismet Bachtiar, Plus Point AS Presentation (PDF)
Spaceport Andøya - romfartsoppdrag i klasserommet Arne-Hjalmar Hansen, NAROM  Video (mp4), Presentation (PDF)
Positive resultater fra exergames Ellen Brox, Norut Video (mp4), Presentation (PDF)
Påvirke den virkelige verden positivt med dataspill Jorg Hauan, Artic AS Video (mp4)
From redlit Playfish, to Greenlit Games Stian Hansen, Greenlit Games Video (mp4)
Hva er drivkrefter ved utvikling av Dataspill: innhold eller teknologi ? Om spillutdanning i nord Arne Lakså, HiN Video (mp4) , Presentation (PDF)

Noen presentasjoner er ikke lagt ut pga. av sensitivt innhold. Video fra Ismet Bachtiar ble ikke med pga. av tekniske feil.

Mer om programmet

Her mer informasjon om programmet for workshopen:

  • Playfish før og etter oppkjøp av Kim Daniel Arthur: Kim har vært med på en utrolig reise i spill og IT-verden, førtst med listingen av Glu Mobile på Nasdaq i 2007 så salget av Playfish til EA i 2009. Kim vil fortelle mer om perioden etter oppkjøpet i 2009 og utfordringene rundt en så kjapp vekst som det Playfish opplevde.
  • From redlit Playfish, to Greenlit Games av Stian Hansen: Stian vil snakke om det å dra i gang nytt selskap etter nedleggelsen av Playfish, hva som er gjort så langt, hvordan det er å komme over på ny platform, og utfordringer. Stian er daglig leder i Greenlit Games, programmerer av utdanning, kreativ av erfaring og med spill som hobby og lidenskap. Greenlit ble startet opp i juni 2012 etter at EA la ned Playfish' studio i Tromsø og består av 5 stykker som sammen lager spill for smarttelefoner og nettbrett.
  • Påvirke den virkelige verden positivt med dataspill av Jorg Hauan: Jorg er utdannet Kaospilot fra Kaospilotskolen i Århus, og har de siste årene arbeidet med spillutvikling i Seattle. I Seattle arbeidet Jorg som associate producer og producer på Xbox360/Kinect/PS3/PC spill i over fire år. Nå har Jorg kommet tilbake til Tromsø og startet et nytt spillselskap som heter The Arctic AS. Selskapets mål er å produsere spill og interaktive produkter hvor spilleren har mulighet til å påvirke den virkelige verden på en positiv mået gjennom deres handlinger. Artic AS arbeider også med forskere og formidlere for å se på muligheter til å bruke spill i forskningsformidling.
  • From Scrap to Super Scrap Squad av Ismet Bachtiar. This talk is about starting from Scrap - a look into how a start-up game studio managed to successfully pitch the Super Scrap Squad, a pilot «serious game» project about recycling». Ismet Bachtiar has had several years of experience working for some of the biggest game studios in Norway, namely Funcom and EA/Playfish in games that coincidentally have the word «secret» in their titles. He is currently a Creative Director and Co-Founder of Plus Point AS, an indie game studio based in Tromsø.
  • Positive resultater fra Exergames av Ellen Brox. Ellen vil fortelle om spillforskning i Tromsø der man har sett positive resultater fra å bruke dataspill til å stimulere til fysisk aktivitet.
  • Spaceport Andøya - romfartsoppdrag i klasserommet av Filip Nicolaisen. NAROM (Nasjonalt Senter for Romrelatert Opplæring) lager virtuelle oppdrag hvor deltakerne skal benytte seg av romteknologi for å løse oppdrag knyttet til overvåking av luft, hav og land, kommunikasjon og kontroll, miljø og sikkerhet. Oppdraget skal ledes fra Andøya Rakettskytefelt, og deltakere skal kunne være med via fjernoppkobling. Filip Nicolaisen er fysiker fra Universitetet i Oslo og utvikler nye opplæringsaktiviteter ved NAROM og Andøya Rakettskytefelt.
  • Hva er drivkrefter ved utvikling av Dataspill: innhold eller teknologi ? Om spillutdanning i nord av Arne Lakså. Arne Lakså fra Høgskolen i Narvik kommer for å fortelle om sitt studietilbud på dataspill. Arne Lakså var ansvarlig for å starte opp å bygge opp sivilingeniørstudiet i DATA/IT ved HIN, har vært leder for forskningsgruppa «Simuleringer» og undervist i blant annet anvendt geometri og spesialeffekter, spill og simulatorprogrammering og grafikk/VR/animasjon.


Kontakt

Hvis du har noen spørsmål angående workshopen så ta kontakt på play@joingame.org.


Plakat

Plakaten for JoinGame workshop XVI er det John Jamtli som tidligere jobbet i PlayFish som har laget.

En utrolig flott plakat som sier mye om hva workshopen dreier seg om.

joingameposter-wsxvi.jpg

You could leave a comment if you were logged in.